Spatiul european al invatamantului superior
Mobilitatea internationala, nu doar pentru studentii europeni, ci pentru studentii din intreaga lume, a devenit posibila. Sistemul de invatamant superior european utilizat care varia de la o tara la alta facand o miscare profesionala si academica dificila. Diplomele au trebuit fi traduse, cursurile au trebuit fi recunoscute, ceea ce a insemnat un proces lung si de multe ori fara succes.
Uniunea Europeana a instituit sistemul Bologna, ca mijloc de realizare a unitatii si mobilitatii in domeniul educatiei, asa cum a procedat in mod similar in diferite domenii.
Instituirea spatiului european al invatamantului superior a fost realizabila prin intermediul Procesului de la Bologna. Astfel au fost introduse cerinte si criterii similare in toate tarile si a asigurat ca multe programe sa fie predate in limba engleza. Cu limba engleza ca limba comuna in multe universitati, mobilitatea internationala, nu doar pentru studentii europeni, ci si pentru studentii din intreaga lume, a devenit posibila. Programele de burse nu sunt create numai pentru studentii europeni.
Declaratia de la Bologna a fost semnata in 1999 la Bologna, Italia, de 29 de tari, creandu-se astfel Spatiul european al invatamantului superior, care a asigurat calitatea si unitatea educatiei oferite de catre universitati. Standardele si liniile directoare pentru Asigurarea Calitatii au fost convenite, pentru supravegherea standardelor stabilite. Țarile care s-au alaturat au trebuit sa dovedeasca si inca mai trebuie sa furnizeze in mod continuu dovezi ca programele corespund cadrului prescris. Acest lucru este verificat de catre personalul din cadrul universitatii, precum si de catre agentii externe.
Sistemul de invatamant superior european este in prezent impartit in trei liniare nivele secventiale: licenta, masterat si sisteme de doctorat (PhD). Finalizarea programului de licenta permite studentului sa treaca la nivelul urmator, programul de masterat, ulterior putand sa deschida usa la programul de doctorat. Finalizarea unui program si de atribuire a unei diplome nu inseamna in mod automat ca un student este acceptat la nivelul urmator, dar un nou proces de aplicare trebuie sa fie finalizat. De asemenea, nu se impune ca studentii sa continue sa studieze in aceeasi institutie, acestia pot decide sa se mute la o alta facultate, sau chiar universitate. Gradele astfel dobandite fac parte dintr-un cadru care a fost convenit de 46 de tari si care promoveaza transparenta internationala si mobilitatea. De asemenea, Cadrul european al calificarilor a fost stabilit de Uniunea Europeana, in scopul de a promova invatarea pe tot parcursul vietii.
Pentru a se facilita mobilitatea si dezvoltarea curriculumului international, a fost instituit Sistemul european de credite transferabile. Creditele sunt atasate la cursuri de programe educationale bazate pe dificultate si cerinte, cum ar fi volumul de munca, rezultatele la invatatura etc.
Sistemul de invatamant superior european este, prin urmare, in mod clar reglementat sa respecte principiile internationale si, astfel, permite si faciliteaza mobilitatea studentilor. Trebuie sa fie mentionat, totusi, ca Procesul Bologna nu a fost introdus in toate tarile in acelasi timp, si, prin urmare, nu poate fi la fel de bine dezvoltat peste tot. Anumite tari sunt inca in primele etape ale punerii sale in aplicare, dar toate acestea sunt in mod continuu eforturi pentru a ajunge la nivelul prescris.