Despre istoria si semnificatia botezului
ÎN ANUL 29 e.n., Iisus a fost botezat de Ioan Botezătorul, fiind scufundat în râul Iordan. Însuşi Iehova a urmărit acest eveniment şi şi-a exprimat aprobarea (Matei 3:16, 17). Astfel, Isus a lăsat un model pe care toţi discipolii lui trebuie să-l urmeze. După trei ani şi jumătate, Isus le-a dat discipolilor săi următoarele instrucţiuni: „Toată autoritatea mi-a fost dată în cer şi pe pământ. Duceţi-vă deci şi faceţi discipoli din oameni ai tuturor naţiunilor, botezându-i în numele Tatălui şi al Fiului şi al spiritului sfânt“ (Matei 28:18, 19). Având în vedere această poruncă a lui Isus, ai fost botezat şi tu? Dacă nu, te pregăteşti în vederea botezului?
Indiferent de situaţie, este important ca toţi cei care doresc să-i slujească lui Iehova şi să trăiască în noua sa lume dreaptă să înţeleagă în mod clar ce semnifică botezul. Iată câteva întrebări la care trebuie să răspundem: Are botezul creştin din prezent aceeaşi semnificaţie ca şi botezul lui Isus? Ce înseamnă a fi botezat „în numele Tatălui şi al Fiului şi al spiritului sfânt“? Ce înseamnă a trăi în armonie cu semnificaţia botezului creştin în apă? Mai multe despre aceasta tema, despre botez, semnficatii, dar si cateva sfaturi practice puteti gasi peblogul lucruridestiut.ro.
Botezurile efectuate de Ioan
Cu aproximativ şase luni înainte ca Isus să fie botezat, Ioan Botezătorul a mers să predice în deşertul Iudeii, spunând: „Căiţi-vă, căci regatul cerurilor s-a apropiat“ (Matei 3:1, 2). Mulţi au auzit ce spunea Ioan şi au urmat îndemnul său. Ei şi-au mărturisit cu sinceritate păcatele, s-au căit şi au venit la Ioan ca să fie botezaţi în râul Iordan. Acel botez era numai pentru evrei. — Luca 1:13–16; Faptele 13:23, 24.
Acei evrei trebuiau să se căiască fără întârziere. La Muntele Sinai, în anul 1513 î.e.n., strămoşii lor încheiaseră un legământ naţional — un acord solemn, oficial — cu Iehova Dumnezeu. Dar, comiţând păcate grave, ei nu şi-au îndeplinit responsabilităţile prevăzute în acel legământ şi, prin urmare, legământul îi condamna. În zilele lui Isus, situaţia evreilor era critică. „Ziua DOMNULUI, ziua aceea mare şi înfricoşătoare“ prezisă de Maleahi, era aproape. În anul 70 e.n., această „zi“ a venit peste ei când armatele romane au distrus Ierusalimul şi templul său, iar peste un milion de evrei şi-au pierdut viaţa. Ioan Botezătorul, care era plin de zel pentru închinarea adevărată, a fost trimis înainte ca această distrugere să aibă loc „ca să-i formeze lui Iehova un popor pregătit“. Evreii trebuiau să se căiască de păcatele comise împotriva legământului Legii mozaice şi să se pregătească pentru a-l accepta pe Fiul lui Dumnezeu, Isus, pe care Iehova îl trimisese la ei. — Maleahi 4:4–6; Luca 1:17; Faptele 19:4.
Printre cei care au venit la Ioan pentru a fi botezaţi s-a aflat şi Isus. De ce a venit el să se boteze? Ştiind că Isus nu avea nici un păcat de mărturisit, Ioan a zis: „Eu sunt cel care am nevoie să fiu botezat de tine, şi tu vii la mine?“ Însă botezul lui Isus trebuia să simbolizeze cu totul altceva. Prin urmare, Isus i-a răspuns: „Lasă de data aceasta, căci este potrivit să îndeplinim în felul acesta tot ce este drept“ (Matei 3:13–15). Deoarece Isus era fără păcat, botezul său nu simboliza căinţa de păcate; nici nu era necesar ca Isus să se dedice lui Dumnezeu, pentru că făcea parte dintr-o naţiune dedicată deja lui Iehova. Astfel, botezul lui Isus, efectuat la vârsta de 30 de ani, era unic şi simboliza prezentarea lui înaintea Tatălui său ceresc pentru a înfăptui voinţa Sa.