Sport

Anvelope pentru biciclete: viteza sau aderenta?

Recomanda informatia!

Subiectul cauciucurilor este unul din cele mai dezbătute din lumea nemotorizată pe două roți. Cauciucurile sunt cele care îți oferă confort, siguranță sau te ajută să mergi puțin mai tare. De fapt, mai corect spus, te pot ajuta să nu mergi mai încet.

Toate aceste trei caracteristici – confort, siguranță și viteză – sunt date de proprietățileanvelopei. Pe piață se găsesc un număr impresionat de modele, iar asta poți vedea aruncând un ochi pe pagina de anvelope de la PerfectBike, un magazin fain de biciclete situat lângă Parcul Carol I, București.

Înainte de orice, compatibilitatea

E destul de știut faptul că anvelopele se aleg în funcție de mărimea roții (diametru), iar tu ar trebui să știi cât au roțile tale. Ai grijă că există mai multe sisteme de măsurare a roților, iar cel mai bine vom arăta asta printr-un tabel:

SistemValori
European (ETRTO)622 mm584 mm559 mm
Inch28 inch27,5 inch26 inch
Francez700C650 Bfără

Aceasta a fost compatibilitatea cu diametrul roții, dar anvelopele tale mai trebuie să fie compatibile și cu lățimeajantei. Raportul ideal este ca anvelopa să fie 1,8 * lățimea jantei, însă această valoare poate să fie foarte bine oricare între 1,4 și 2,2.

Viteză sau aderență la bicicleteleMTB

Cea mai complicată este, de departe, alegerea cauciucului magic la MTB. În primul rând, trebuie să știi cum va fi traseul din punct de vedere al noroiului.

Traseu uscat

Pentru traseele normale o anvelopă între 54 și 57 mm (sau între 2,1 și 2,25 inch) este foarte ok. Urmează să ai în vedere dificultatea traseului. Dacă este în zonă mai puțin tehnică, poți merge pe niște anvelope de viteză precum Continental Race King II. Această anvelopă are crampoanele foarte apropiate și permite rularea cu o viteză sporită, având și o aderență bună. Dacă te duci însă la munte, mergi pe ceva cu crampoane puțin mai solide ca să ai și o aderență mai bună pe pietre (vezi Continental X-King, Schwalbe Rocket Ron). Pentru trasee cu adevărat solicitante tehnic sau dacă vrei super aderență (cu prețul unei viteze de rulare mai scăzute, poți merge pe Continental Mountain King II).

Continental Race King, cauciuc foarte apreciat de cicliștii montani

Traseu umed

Aici se schimbă treaba și balonajul mare te poate ține în loc. Dacă traseul are mult noroi, anvelopa se poate încărca cu acesta și vei ajunge să nu mai ai aderență dacă folosești un cauciuc de teren uscat.  În cazul în care noroiul este cleios, se va bloca și roata prin faptul că se va aduna mult noroi între furcă și roata față sau între cadru și roata spate. Alege ceva cu un balonaj între 47 și 50 mm (între 1,75 și 2 inch) și astfel vei mai reduce din probleme. Dinții anvelopei trebuie să fie poziționați mai la distanță unul de celălalt și trebuie să fie mai mari.

Viteză sau aderență la bicicletele de șosea

Pe tărâmul roților rapide, calculele pot fi mai simple. În primul rând, noul trend la bicicletele de șosea este reprezentat de cauciucurile puțin mai mari. Astfel, majoritatea au făcut trecerea de la cauciucurile de 23 mm la cele de 25 mm. Acestea oferă o aderență mai bună, afectând foarte puțin viteza. Câștigul încrederii pe care cele de 25 mm îl oferă pe coborâre sau pe posibilele porțiuni instabile (nisip) este mai mare decât pierderea infimă a vitezei din diferența de balonaj. Un exemplu de cauciucuri foarte faine de șosea pentru concurs sunt Continental Grand Prix 4000, sau Continental Grand Prix, dacă vrei să nu cheltui așa mulți bani ca la versiunea superioară.

Cauciucuri doar pentru plat

Dacă traseele pe care le faci sunt aproape fără coborâri sau alte elemente tehnice, poți merge pe cauciucuri de 23 mm sau chiar mai puțin. Nici nu ai nevoie de striații pe margine în acest caz. Cu alte cuvinte, totul pentru viteză. Un exemplu este Continental Ultra Sport.

Cauciucuri diferite la șosea pe ploaie?

Dacă la MTB vorbeam de traseu umed, la șosea se usucă foarte repede drumul, astfel putem vorbi direct de ploaie. Ideea este că în astfel de condiții ai nevoie de o aderență suplimentară, iar asta o poți obține prin mai multe striații pe marginea anvelopei. De asemenea, un balonaj de 25 mm sau chiar 28 mm te va ajuta să fii mai stabil.

Concluzii

Alegerea unei anvelope nu trebuie să sperie. Trebuie să ții cont de reperele de mai sus, iar lucrurile se simplifică. Ar mai fi multe de spus, precum alegerea unei anvelope cu protecție anti-pană. Pe scurt, ce face este destul de evident, însă dezavantajul principal este plusul de grame pe cântar pe care îl aduce. Masa anvelopei poate crește și cu 20% din cauza protecției anti-pană.

Articol scris de Barbu Leonard.

Recomanda informatia!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *