Istoria bicicletei

Recomanda informatia!

Tot mai multi oameni detin biciclete, insa prea putini dintre acestia stiu istoria bicicletei. 

Desi se presupune ca au existat masini asemanatoare bicicletei cu mai mult timp in urma, primele cai de transport pe doua roti aranjate consecutiv dateaza din 1817, fiind numita “draisine”, dupa numele inginerului din Baden, Karl von Drais. Aceasta a fost arhetipul, sau bicicleta primitiva. Termenul de “bicicleta” a luat nastere in Franta, insa, in anii 1860.

Cu cateva zeci de ani in urma, mai exact in 1790, Contele Mede de Sivrac inventeaza celeriferul, insa, spre deosebire de bicicleta pe care o stim noi, acest mijloc de transport nu avea frane sau sistem de directionare, iar propulsia trebuia sa fie asigurata de picioarele celui ce o folosea, fara, insa, a avea pedale.

Termenul de “velociped” a aparut abia in anul 1865, in Franta, insa in prezent se foloseste pentru toate bicicletele sau inventiile asemanatoare bicicletelor anilor 1800. Velocipedul inventat de Pierre Michaux, denumit si “boneshaker” (“scuturatorul de oase”) a fost construit din lemn, iar pentru rezistenta, o banda de metal a fost pusa pe roti, ceea ce facea ca drumul pe pavajele de piatra sa fie foarte inconfortabil. Asa cum o stim si astazi, rotile erau inegale, iar pedalele erau aplicate pe roata din fata.

Pe masura ce a fost descoperit faptul ca rotatia unei roti mai mari permite deplasarea pe o distanta mult mai mare, roata din fata a luat cu totul alte dimensiuni in comparatie cu roata din spate, aceasta devenind prima inventie ce avea sa poarte numele de “bicicleta”. Velocipedul a starnit interes, fiind construita initial din fonta, si nu din lemn, si, mai tarziu, din otel, material dovedit a fi superior.

Pentru ca erau foarte instabile, sfarsitul secolului al XIX-lea aduce bicicleta “de siguranta”, avand un salt major in tehnologie: transmisia prin lant. Roata din fata era dirijabila si de aceeasi dimensiuni ca roata din spate. Chiar daca rotile erau mai mici decat cele ale velocipedelor, lantul a crescut eficienta transmisiei cu 100%, lucru care a facut ca aceasta bicicleta sa fie revolutionara. Ulterior, au aparut anvelopele de bicicleta umflate cu aer, franele si pinionul liber.

Abia in secolul al XX-lea apare bicicleta sub forma pe care o vedem si in ziua de astazi.

Fiind mult mai fiabile, rezistente si eficiente, bicicleta a devenit mai mult decat un accesoriu la moda sau un mijloc de transport, incepand sa fie folosita in competitii sportive. Odata cu aceste competitii, industria pariurilor sportive a crescut exponential.

Alte modificari care au dus la bicicleta pe care mergem in prezent sunt reprezentate de inventia suspensiilor si perfectionarea acestora si utilizarea metalelor mai usoare, impreuna cu intoarcerea coarnelor pentru bicicletele de curse.

Recomanda informatia!

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *